Slide 1

bertwinkelbuiter.nl

Slide 2

bertwinkelbuiter.nl

Slide 3

bertwinkelbuiter.nl

Slide 4

bertwinkelbuiter.nl

Slide 5

bertwinkelbuiter.nl

Slide 6

bertwinkelbuiter.nl

vorige
volgende
Transavia
logo transavia nieuwtransaviacom model
ELFAA
transavia.com
hk transavia
transavia
transaviacom

De luchtvaart-maatschappij transavia.com (formele benaming: Transavia Airlines CV) is een Nederlandse goedkope lijndienst- en chartermaatschappij. De maatschappij maakt onderdeel uit van de KLM-groep en gebruikt Schiphol, Rotterdam en Eindhoven als thuishavens. Transavia.com opereert daarnaast vanaf enkele regionale luchthavens. Het bedrijf heeft een Franse tak (transavia.com France) die vliegt vanaf Parijs-Orly. Tot april 2011 vloog transavia.com ook vanaf het Deense Kopenhagen (Transavia Denmark ApS). De vluchten van Transavia worden uitgevoerd door heel Europa en Noord-Afrika.

Tot de overname door de KLM was het een zelfstandige luchtvaartmaatschappij met zowel Europese en intercontinentale lijndiensten, als vracht- en chartervluchten, alsook een eigen cateringbedrijf

Transavia is eind 1965 opgericht door een Belgische en een Schotse particulier onder de naam Transavia Limburg N.V. en had destijds Maastricht Aachen Airport als thuisbasis. Op 3 januari 1966 verleende het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vergunning voor het uitvoeren van chartervluchten vanaf de luchthavens Beek en Zestienhoven. In het voorjaar van 1966 werden alle aandelen overgenomen door de Amerikaanse maatschappij Boreas Corporation uit Florida, die in juni 1966 John Block aanstelde als algemeen directeur. Block was ook betrokken bij Martinair en heeft later Air Holland opgericht.

Op 14 november 1966 werd aan Transavia een chartervergunning verleend om vanaf Schiphol te vliegen. De eerste commerciële vlucht vond op 16 november van dat jaar plaats onder de nieuwe naam Transavia Holland, waarbij het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels werden vervoerd. Eind 1966 had Transavia Holland de beschikking over drie DC-6 toestellen met een kleurenschema dat was ontworpen door Thijs Postma.

In de jaren daarna groeide Transavia uit tot een grote speler in de Nederlandse markt met een aandeel van 45% in het vakantieverkeer. In de vloot kwamen ook de eerste jets, de Caravelles en later de Boeing 707 en 737, en ook werden intercontinentale bestemmingen aangedaan zoals Iran, New York, Boston, Sydney, Biafra, DDR, India, Kenia, Brazilië. Tot 1977 vloog de maatschappij met haar Boeing 707-vloot trans-Atlantische routes in opdracht van derden en vond vrachtvervoer plaats. Transavia had al sinds 1968 landingsrechten op New York voor zowel personen- als vrachtvervoer. In 1974 is overwogen om drie stuks DC-10 30CF aan te schaffen. Als gevolg van de oliecrisis van 1973 is dit niet doorgegaan.

Sinds de jaren tachtig is de maatschappij vooral actief als chartermaatschappij in Europa en omstreken. Tot 1986 heette het bedrijf N.V. Transavia Holland. Daarna werd de naam Transavia Airlines omdat het zich meer ging toeleggen op lijndiensten, met als eerste een dienst op London Gatwick. Ook steeds meer vakantiebestemmingen werden volgens een vaste dienstregeling aangevlogen waarmee de basis voor het huidige netwerk werd gelegd. De vloot werd gestandaardiseerd op de Boeing 737, waarvan in 1986 ook de eerste Boeing 737-300 in gebruik werd genomen.

Ook de eigenaren van Transavia veranderen door de jaren heen. In 1972 nam de KNSM (voorloper van Nedlloyd) een aantal aandelen van de Boreas Corporation over. KNSM zag Transavia als alternatief voor de stop te zetten passagierslijndiensten per schip. Successievelijk breidde de KNSM het belang in Transavia uit, tot het in 1977 100% eigendom was van de KNSM. In 1988 verkocht Nedlloyd 40% van haar aandelen aan KLM en 20% aan de Heeswijkgroep, bestaande uit AMEV, NORO en Kempen & Co. In 1991, het jaar waarin Transavia 25 jaar bestond, besloot de Nedlloyd groep haar restaandeel van 40% aan KLM te verkopen. Transavia werd daardoor een dochteronderneming van KLM. Tot 2003 bezat de Nederlandse Investeringsbank (NIB) nog 20%, maar vanaf dat jaar is Transavia een 100% dochter van Air France-KLM.

In december 2004 is de naam van Transavia Airlines veranderd in transavia.com. De maatschappij is zich steeds meer gaan toeleggen op het zelf verkopen van tickets via internet, waardoor de website transavia.com een belangrijk gezicht is geworden voor het bedrijf. Hiermee schoof Transavia ook verder richting het lowcostmodel, na de eerste experimenten onder de Basiq Air noemer. In 2007 werd dit model ook geïntroduceerd in Frankrijk, als transavia.com France, in samenwerking met Air France. In 2008 volgde een Deense versie, transavia.com Denmark, maar deze was minder succesvol en werd in april 2011 opgeheven.

Het bedrijf heeft Schiphol als thuisbasis en vervoert circa 5 miljoen passa giers per jaar naar vakantie bestem mingen in Europa en Noord-Afrika. Transavia.com vliegt ook vanaf Eindhoven Airport, Groningen Airport, Maastricht Aachen Airport en Rotterdam Airport. De vloot bestaat uitsluitend uit Boeing 737-toestellen van de Next Generation series: 10 stuks Boeing 737-700 (149 passagiers) en 28 stuks Boeing 737-800 (189 passagiers).

Transavia.com is lid van ELFAA.

transaviaTransavia

De vloot van vliegtuigen, in alfabetische volgorde, van de maatschappij:
 
 
 
logoairportonder