Transport / Pengangkutan

Transport van 'eenvoudig' naar luxer.

  • Ojek Sepeda (fiets)
  • Becak
  • Ojek Motor
  • Bemo
  • Bajaj
  • Metromini
  • Mikrolet
  • TransJakarta
  • Bluebird Taxi

Ojek Sepeda

Fietstaxi's worden op grote schaal gebruikt door de inwoners van grote steden zoals Jakarta. De voordelen t.o.v. ander transport is dat het veel sneller is en ze kunnen langs de files rijden in de stad. Bovendien kunnen ze in smalle en op nauwelijks begaanbare wegen voor de auto. Meestal staan ze bij een drukke kruising, oprit of in de woongebieden.

Ojek Sepeda

Becak

Een becak is een fietstaxi in Indonesië. Er kunnen één of twee passagiers vervoerd worden in een bakje met een of twee zetels, door een rijder die achterop zit en trapt. Het verschil tussen de becak en de reguliere riksja is er in gelegen dat de becak geduwd wordt in plaats van getrokken. Een becak is dus een soort bakfiets voor vervoer van personen. Het is een veelgebruikt vervoermiddel in de grote steden zoals Jakarta.

Becak

Ojek Motor

Motortaxi's worden op grote schaal gebruikt door de inwoners van grote steden zoals Jakarta. De voordelent .o.v. ander transport is dat het veel sneller is en ze kunnen langs de files rijden in de stad Bovendien kunnen ze in steegjes en op nauwelijks begaanbare wegen. Meestal staan ze bij een drukke kruising, oprit of in de woongebieden.

Ojek Sepeda

Bemo

Bemo is een afkorting voor 'driewielers' en is een driewielig motorvoertuig dat gewoonlijk wordt gebruikt als openbaar vervoer in Indonesië. Het busje werd in Indonesië in verband met Ganefo (Games of the New Emerging Forces) gebruikt in het begin van 1962, eerst in Jakarta .
Later als minibus is het bedoeld om riksja's te vervangen . Echter, dit plan kon niet slagen, omdat de aanwezigheid van de minibus wordt niet ondersteund door een goed plan.
 
Bemo
 
Bajaj
 
Bajaj Auto was gedurende de jaren negentig de grootste Indiase fabrikant van scooters, motorfietsen en driewielers. Van 1960 tot 1971 werden er Vespa scooters in licentie van Piaggio gebouwd.
Vanaf 1971 tot 2004 produceerde Bajaj varianten van deze scooters onder de naam Bajaj 150, Chetak (de export naam), Priya (geproduceerd door joint venture MSL), Super, Cub, Super FE, Classic, Super Excel, Bravo en Legend. In Taiwan had Bajaj Auto een joint venture met Paijifa, die lokaal verdere varianten verkocht.
Ook Piaggio's Ape driewielversie werd door Bajaj Auto in licentie gebouwd. Bajaj levert ze nu onder eigen naam in Taiwan en Indonesië maar ook in Mexico is er een levendige Bajaj markt.
 
Bajaj
 
Metromini

Het MetroMini minibus systeem is een belangrijk onderdeel van openbaar vervoersysteem van Jakarta Er waren meer dan 3000 bussen in de MetroMini vloot in medio 2012. De bussen zijn vergelijkbaar met de parallelle Kopaja die ook voorziet in het transport diensten, op verschillende routes, in Jakarta. De opvallende MetroMini bussen zijn oranje en blauw met een witte streep die over de lengte van de bus. Bussen bieden zitplaats voor ongeveer 20-30 mensen met, vaak, een gelijk aantal gepropt in beperkte stahoogte, zodat de bussen vaak overvol zijn.

*) Koperasi Angkutan Jakarta of Kopaja (Jakarta Transport Coöperatie) is in 1971 opgericht om openbaar vervoer te bieden in Jakarta. Er waren meer dan 1400 minibussen in de Kopaja vloot medio 2012, meer dan de helft van die werden geschat op ouder zijn dan 20 jaar oud.

Metromini

Mikrolet

Mikrolet zijn mini-bussen op vaste routes .Ze vervoeren zes tot acht passagiers en de kosten per persoon variëren met de afstan.Het tarief van dit voertuig is minimaal 1.000 Rupiah en 4.000 Rupiah maximaal. Het is beter om niet te ver van de deur te gaan zitten omdat het moeilijk is om eruit te komen wanneer de auto volledig is geladen.
 Mikrolet
 
TransJakarta

TransJakarta is een HOV-busbanensysteem in Jakarta. Het netwerk bestaat sinds 15 januari 2004 en heeft twaalf buslijnen. De doelstelling is om minder files te hebben in de chronisch door files geteisterde stad. Het systeem wordt dagelijks door ongeveer 280.000 passagiers gebruikt. De kaartjes worden deels gesubsidieerd door de lokale overheid. TransJakarta is in korte tijd uitgegroeid tot het grootste netwerk vrije busbanen in de wereld, met 172 kilometer busbaan en 520 bussen in gebruik.

TransJakarta

Bluebird Taxi

Van taxi's, container tot aan zwaar materieel, Blue Bird Group is een bedrijf voor alle transport. Voor veel inwoners van Jakarta, Blue Bird is niet zomaar een taxi-bedrijf - het is uitgegroeid tot een manier van leven.
Van een bescheiden begin van slechts 25 taxi's in 1972, is Blue Bird Group gegaan naar een een bestaande vloot van ongeveer 28.904 taxi's.
Met meer dan 8,5 miljoen passagiers per maand in het hele land, van de reguliere taxi's (Blue Bird & Pusaka) tot executive taxi (Silver Bird), limousine en autoverhuur.
 
Bluebird Taxi
 
logoindoonder 4